Spacer z Kusocińskim

 

W Zduńskiej Woli władze miasta wraz z PKP PLK gruntownie odmieniły wygląd dworca i okolicy

Budynek dworca kolejowego w Zduńskiej Woli przeszedł kompleksową modernizację. Jest komfortowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a jego wygląd nawiązuje do fabrycznych korzeni miejscowości. Przebudowę, wespół z Polskimi Liniami Kolejowymi, wykonał samorząd, który jest właścicielem nieruchomości.

Budynek dworca w Zduńskiej Woli wzniesiony został w 1902 roku podczas budowy linii kolei warszawsko-kaliskiej, która poprzez węzeł warszawski z jednej strony i Stację Graniczną w Skalmierzycach, połączyła Imperium Rosyjskie z Europą Zachodnią. Pierwszy pociąg przejechał tą trasą 15 listopada 1902 roku. Był to kurs z Warszawy do Kalisza.

Dzisiaj położona przy linii kolejowej nr 14 (Łódź Kaliska – Tuplice) stacja Zduńska Wola jest najważniejszą w mieście. Pasażerowie mają do dyspozycji niespełna 70 połączeń dziennie, obsługiwanych przez PKP Intercity, Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Polregio. Po modernizacji 42-kilometrowego odcinka linii ze Zduńskiej Woli do Łodzi Kaliskiej pociągi pasażerskie jeżdżą z prędkością 120 km/h. Można stąd dotrzeć bezpośrednimi połączeniami m.in. do Szczecina, Poznania, Wrocławia, Zgorzelca, Białegostoku, Ełku, Krakowa i Warszawy. Najwięcej kursów łączy Zduńską Wolę oczywiście z Łodzią a pozostałe kierunki lokalnych pociągów to Ostrów Wielkopolski i Sieradz.

Podczas przeprowadzonych w ostatnich miesiącach prac, celem odtworzenia i zachowania jak najwięcej detali, zgodnie z opinią Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Łodzi, należało odtworzyć formę historycznej stolarki. Nie tylko okien i drzwi. Posadzka podłogi wykonana została więc z płytek grosowych. Wymieniono także wszystkie instalacje wewnątrz budynku, w tym oświetlenie. Na energooszczędne. Obiekt w pełni  dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych za sprawą ścieżki z dotykowych płytek prowadzących niewidomych. Budynek podłączony został także do miejskiej sieci cieplnej.

Z fasady dworca wykonawca usunął stary tynk, który zakrywał zabytkową, ceglaną elewacją sprzed 120 lat.  W budynku zostały wymienione wszystkie okna i drzwi. Przebudowana została poczekalnia i wybudowane toalety, a obiekt został  dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi i osób starszych – opowiada Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli.

Modernizację przeszły także perony. Pasażerowie wjeżdżają na nie windami lub wchodzą podziemnym tunelem łączącym dwie strony miasta. Nowe są tu nie tylko latarnie, ławki i tablice informacyjna, ale również tory i sieć trakcyjna. Zbudowane zostało także zadaszenie pomiędzy Placem Żelaznym a wejściem na perony kolejowe. W śnieżne czy deszczowe dni mieszkańcy mogą wygodnie przejść z dworca na peron.

Dzięki przeprowadzonej modernizacji zyskało również otoczenie dworca. Miasto przebudowało m.in Pasaż Janusza Kusocińskiego. Jest to teraz odnowiona, zielona aleja prowadząca wprost do wyremontowanego budynku dworca. Zasadzone zostały tam platany, głogi i klony pospolite. Na pasażu zainstalowane są wygodne ławki oraz energooszczędne oświetlenie. Odnowione zostały także ścieżki i wybudowane nowe miejsca postojowe wzdłuż ulicy Jana Kilińskiego. Na Placu Żelaznym została wymieniona nawierzchnia, wybudowano miejsca postojowe oraz wyłożony nowy chodnik. Przy ulicy powstał zadaszony peron, na którym zatrzymują się autobusy.

Przebudowę dworca w Zduńskiej Woli wykonała firma Budomax z Grabowca. Inwestycja kosztowała 4,5 mln zł z czego 2,9 mln zł zostało sfinansowane przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i budżet państwa.

Fot. Miasto Zduńska Wola  https://zdunskawola.pl/