Sierpc

Sierpc przez długie lata pozostawał jednym z ostatnich miejsc w Polsce, gdzie kursowały wyłącznie parowozy. 

Historia dworca

Historia kolei w Sierpcu sięga 1916 roku, kiedy niemiecka armia wybudowała wąskotorową linię kolejową Lubicz – Nasielsk. W związku z przebudową dawnej, linii kolejki wąskotorowej do Nasielska na linię o „normalnym” rozstawie szyn powstał również nowy dworzec. Stację kolejową oddano do użytku  w 1924 roku.

Swoją architekturą nawiązuje do modnego w tamtym okresie stylu narodowego. Wyglądem miał przypominać dworek szlachecki, aby pogłębiać zakorzenienie narodu polskiego w jego historii i tradycji. Został zaprojektowany przez Warszawską Dyrekcję Kolei Państwowych. Jego autorem był najprawdopodobniej architekt i inżynier Romuald Miller, który kierował wówczas wydziałem budownictwa. Był jednym z wielu dworców wybudowanych w tym samym stylu.

– Pociąg, który przyjechał 101 lat temu na tę stację w 1924 roku to był pociąg, który przyniósł wiatr zmian dla Sierpca od Warszawy. Cała historia naszego kolejnictwa zaczęła się w 1915 roku, była to historia związana z czasem wojny i wybudowaniem przez Niemców drewnianej, wąskotorowej o szerokości 60 centymetrów linii kolejowej – przypominał historię tego miejsca Michał Weber dyrektor Pracowni Dokumentacji Dziejów Miasta Sierpca,

W sąsiedztwie budynku powstała wieża ciśnień, również zbudowana według standardowego projektu dwudziestolecia, a także magazyn towarowy, waga i osiedle domów dla kolejarzy i ich rodzin. Niedługo później dobudowano małą parowozownię i trzy nastawnie, co przyczyniło się wzrostu znaczenia stacji na Mazowszu.

Dalsze losy

Podczas II wojny światowej dworzec został przejęty przez Niemców, którzy wykorzystali do w celach strategicznych. Rozbudowali jego infrastrukturę w ceku transportu ciężkich ładunków. Do 1988 roku Sierpc pozostawał jednym z ostatnich w Polsce bastionów trakcji parowej

W 1999 roku budynek wpisano do rejestru zabytków, a cztery lata później zamknięto dla podróżnych. Niszczejący obiekt stał się planem filmowym dla trzech produkcji: „Generała Nila” (2008), gdzie Sierpc grał w nim „Białą Podlaską”, a także do filmów „Historia Roja” (2010) i „Syberiada polska” (2011).

Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o sprzedaży zabytku, ale nie znalazły chętnych. Z tego powodu w 2023 roku dworzec przejęło miasto i zajęło się jego renowacją. 4 maja 2025 o godz. 13 odbyło się oficjalne oddanie do użytkowania budynku dworca po remoncie. Na parterze dworca znajdują się pomieszczenia do obsługi pasażerów oraz Pracownia Dokumentacji Dziejów Miasta Sierpca. Planowane jest przeniesienie miejskiego Urząd Stanu Cywilnego.

Dworzec Roku 2025?

Dworce do udziału w konkursie Dworzec Roku są zgłaszane przez internautów. To oni decydują, który obiekt zasłużył na wyróżnienie i przyznają mu Nagrodę Publiczności. Jeśli chcecie, aby tegoroczne wyróżnienie zdobył Sierpc, oddajcie na nią koniecznie głos do końca października na stronie dworzec-roku.pl

Źródło: Urząd Miejski w Sierpcu

Autor: Anna Letycja Kamińska