Białystok
Białystok to główna i największa węzłowa stacja kolejowa w województwie podlaskim.
Dworzec stanowi przykład budynku użyteczności publicznej wzorowany na włoskim neoklasycyzmie, wykorzystujący carski styl imperialny. Wybudowany koło 1862 roku przez nieznanych architektów, jest podobny do nieistniejących już dworców tej linii w Warszawie i Wilnie. Wnętrze białostockiego dworca było niezwykle dekoracyjne. Zarówno poczekalnia, jak i restauracja miały pięknie zdobione sufity zaś stropy wspierały żeliwne kolumny korynckie.
Białystok był czterdziestym czwartym przestankiem od Petersburga. Zyskał na znaczeniu jako miasto znajdujące się przy nowo wybudowanej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Stanowiła ona swoiste oko carskiej Rosji na Europę Zachodnią: Austrię, Włochy i Francję. Nowa linia kolejowa miała znaczenie gospodarcze, ale też polityczne i prestiżowe. Wniosła miasto na pierwsze miejsce w regionie w aspekcie rozwoju przemysłowego, budowlanego oraz przyrostu ludności.
Losy wojenne
Rozwój Białegostoku i jego znaczenia w Polsce zastopował wybuch wojny. Podczas I Wojny Światowej dworzec został zbombardowany, jako obiekt strategiczny, a następnie spalony przez wycofujące się wojska rosyjskie.
Odbudowany w dwudziestoleciu międzywojennym, pod koniec II Wojny Światowej powtórzył swój los – tym razem został spalony przez wycofujące się wojska niemieckie.
W 1989 roku PKP rozpoczęły prace modernizacyjne dworca, które potrwały 14 lat. Odnowiony budynek dworca został oficjalnie otwarty 28 listopada 2003. Kolejną rozpoczęto w 2018 roku i ukończono w 2020.
28 lipca 2021 roku dworzec otrzymał imię Danuty Siedzikówny „Inki”.
Dworzec Roku 2025?
Dworce do udziału w konkursie Dworzec Roku są zgłaszane przez internautów. To oni decydują, który obiekt zasłużył na wyróżnienie i przyznają mu Nagrodę Publiczności. Jeśli chcecie, aby tegoroczne wyróżnienie zdobył Białystok, oddajcie na nią koniecznie głos do końca października na stronie dworzec-roku.pl
Źródło: Anna, „Dworzec PKP w Białymstoku i jego burzliwe dzieje. Historia i wpływ kolei żelaznej na losy miasta”, w: „Białystok Subiektywnie”
Autor: Anna Letycja Kamińska
