Formuła konkursu polegała na możliwości swobodnego zgłaszania przez wszystkie chętne osoby budynków dworcowych o ciekawej architekturze, funkcjonalnych i spełniających wszelkie wymagania stawiane przez podróżnych. Do końca października br. można było wysłać drogą internetową propozycje na swój ulubiony dworzec kolejowy. Łącznie wpłynęło 148 zgłoszeń.

Następnie z całej puli nadesłanych propozycji wybrano dwadzieścia dwa obiekty dworcowe do audytu. Osoby przeprowadzające audyty zwracały uwagę m.in. na: funkcjonalność, udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, walory architektoniczne, dojścia do peronów, systemy informacji pasażerskiej oraz na logistykę i lokalizację obiektu – np. czy wokół budynku znajdują się przystanki, parkingi, elementy małej architektury, itp. Do finałowej dziesiątki zakwalifikowały się takie dworce jak: Bydgoszcz GłównaJarocinKatowiceKraków GłównyOlsztyn ZachodniRuda Śląska ChebzieTarnówWarszawa Centralna im. Stanisława MoniuszkiWodzisław Śląski i Wrocław Główny.

W grudniu przeprowadzone zostały obrady sześcioosobowego Jury. Tytuł „Dworca Roku” otrzymał zabytkowy obiekt dworcowy Ruda Śląska Chebzie. To, co przekonało członków jury o wyborze tego miejsca, to jego funkcjonalność oraz znajdująca się tam Miejska Biblioteka Publiczna pod nazwą „Stacja Biblioteka”.  

W tym samym czasie przebiegało głosowanie internetowe, w którym oddano łącznie 3953 głosów! Najwięcej głosów zebrał dworzec w Tarnowie (1634 głosów), otrzymując nagrodę publiczności „Dworzec Roku 2019”. Na drugim miejscu uplasował się dworzec w Wodzisławiu Śląskim (765 głosów), a na trzecim dworzec Wrocław Główny (493 głosy).

Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkich zapraszamy do udziału w kolejnej edycji – „Dworzec roku 2020”.

Jury

dr hab. inż. arch. Daniel Załuski, prof. PG dr hab. inż. arch. Daniel Załuski, prof. PG – Wykładowca na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej (od 2001). Autor monografii „Dworce kolejowe. Śródmiejskie przestrzenie podróży.” (2010). Człowiek Roku – Przyjaciel Kolei 2011/ nominacja – w dziedzinie naukowiec roku. Właściciel firmy urbanistyczno – architektonicznej STUDIO DZ. Współautor koncepcji przebudowy dworców Gdynia Gł., Szczecin Gł., Przemyśl. Weryfikator projektów budowlanych dworców m.in. Gdynia Gł., Gdańsk Gł., Katowice Gł., Wrocław Gł., Opole Gł., Legnica Gł., Kutno, Radom, Piotrków Tryb., Warszawa Centralna. Doradca PKP PLK S.A. w zakresie budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce (2008-2010). Doradca Zarządu Centrali PKP S.A. w zakresie przebudowy polskich dworców (2009-15). Ekspert Zarządu Województwa Pomorskiego w ramach RPO WP 2014-2020 w dziedzinie: Infrastruktura kolejowa. Doradca Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. (od 2019).
Beata Chmielowska – Olech Beata Chmielowska – Olech – Dziennikarka telewizyjna, od 1998 roku związana z Telewizją Polską i redakcją Teleexpressu, który prowadzi nieprzerwanie od dziewiętnastu lat. Współautorka scenariuszy i prowadząca takie programy jak: „Między mamami”, nagrodzony Złotym Otisem 2009, magazyn medyczny „Po prostu Zdrowie” , „Recepty jedynki”, a także „Mali Światowcy” i „Kawa czy herbata”. Jest laureatką Trofeum ELLE z 2002 roku w kategorii „osobowość telewizyjna” i nagrody miesięcznika Twój Styl za „najpiękniejszy uśmiech mediów”. Prywatnie matka i żona zaangażowana w liczne akcje charytatywne i kampanie edukacyjne.
Radosław Karwicki Radosław Karwicki – Zastępca redaktora naczelnego dwumiesięcznika „Raport Kolejowy”. Z wykształcenia politolog specjalizujący się w problematyce samorządu terytorialnego. W zawodzie dziennikarza od 2013 roku. Od kilku lat związany zawodowo z szeroko rozumianą branżą kolejową oraz infrastrukturalną.
Joanna Marcinkowska Joanna Marcinkowska – Z wykształcenia jest radcą prawnym. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Od kilku lat związana jest z rynkiem kolejowym. Pracowała w Urzędzie Transportu Kolejowego na stanowisku radcy prawnego, obecnie pełni funkcję Rzecznika Praw Pasażera Kolei w UTK. Jest także członkiem Rady Odwoławczej w Agencji Kolejowej Unii Europejskiej. Jej zawodowe zainteresowania koncentrują się wokół alternatywnych metod rozwiązywania sporów i transportu kolejowego.
Marcin Piasecki Marcin Piasecki Redaktor, publicysta „Rzeczpospolitej”, redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. W swojej karierze dziennikarskiej pracował m.in. w „Gazecie Wyborczej” i magazynie ekonomicznym „Profit”. Pierwszy naczelny polskiej edycji „Forbesa”, zastępca redaktora naczelnego „Dziennika” i „Dziennika Gazety Prawnej”. Naczelny dodatku ekonomicznego do „Dziennika” – „The Wall Street Journal Polska”. Gość i współautor programów radiowych i telewizyjnych, min. w TVN CNBC, Polsat News, TOK FM, Radio PiN, radiowej Jedynce i Trójce. Prowadzący oraz moderator wielu konferencji i debat gospodarczych.
Andrzej Paszke Obecnie emerytowany kolejarz. Ukończył Politechnikę Warszawską w 1973 r. Na kolei rozpoczął pracę w 1978 r. Obok pracy zawodowej zainteresował się historią polskich dróg żelaznych, taborem po nich jeżdżącym a szerzej – ochroną zabytków polskiego kolejnictwa. Autor wielu artykułów o tej tematyce. Współautor trzech książek poświęconych historii kolei m.in. „150 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej” a także okolicznościowej wystawy „Para zbliża odległości” przygotowanej z okazji 170. rocznicy uruchomienia pierwszego odcinka kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Współzałożyciel Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, w którym aktywnie działa od 32 lat.